Zaštita potrošača (Potrošački savetnik)

Jačanje uticaja potrošača na nosioce vlasti i formulisanje zakona

Zaštita potrošača je nastala iz redakcije TV emisije Potrošački savetnik koja je radila u okviru produkcije Mosebo art studio. Ove dve organizacije praktično posluju zajedno (isti prostor, isti ciljevi delovanja, zajednička struktura upravljanja itd.). Mosebo d.o.o. je registrovan kao profitna organizacija, ali je osnovan zbog neprofitnih ciljeva – zaštite potrošača.

Tri glavne aktivnosti udruženja su:

  • Proizvodnja medijskih sadržaja iz oblasti zaštite potrošača (Jutjub kanal Potrošački savetnik i istoimena TV emisija);
  • Pružanje pravne i savetodavne pomoći potrošačima; 
  • Zagovaranje zakonskih i sistemskih promena prvenstveno u domenu zaštite potrošača.

Cilj projekta: ojačavanje uticaja potrošača na formulisanje zakonskih promena i povećanje pritisaka javnosti na vlast i druge aktere da poštuju vladavinu zakona.

Grupe aktivnosti kroz koji će ciljevi biti ostvareni su:

  • Pružanje pravne i savetodavne pomoći građanima (preko 1.500 potrošača će dobiti pomoć);
  • Proizvodnja medijskih sadržaja (10 TV emisija, 20 objava na internetu, preko 500.000 pregleda sadržaja na internetu);
  • Zagovaranje promena Zakona o zaštiti potrošača.

Pružanje pravne pomoći građanima/kma je pored očigledne koristi svrsishodno i zbog sledećeg: 

  • Sužavanje mogućnosti kompanijama i institucijama da ne izvršavaju zakonske obaveze koristeći neznanje potrošača;
  • Osposobljavanje građana/ki da sami zaštite svoja prava;
  • Prikupljanje podataka potrebnih za formulisanje predloga promena zakona.

Proizvodnjom medijskih sadržaja ostvarujemo:

  • Vršenje pritiska na nosioce vlasti i kompanije da poštuju zakone;
  • Podizanje svesti građana/ki o njihovim pravima i načinu na koji mogu da ih ostvare, te tim putem i osnaživanje vladavine prava;
  • Vršenje pritiska na nosioce vlasti da izvrše neophodne promene zakona.

 Zagovaranje promena Zakona o zaštiti potrošača ima za cilj prvenstveno da se: 

  • „Popune rupe“ u zakonima zbog kojih mnoga prava koje imamo samo nominalno postoje;
  • Uvede efektivna kolektivna zaštita potrošača. 

Poslednje je veoma važno jer naši zakoni u praksi omogućavaju masovna sitna kršenja zakona tzv. kraduckanje.

Na primer, mobilni operateri naplaćuju razgovore koristeći sistem 60+60 sekundi. Razgovor koji traje 63 sekunde operateri naplate kao da je trajao 120 sekundi. Na ovaj način operateri uvećavaju u proseku račune za 13 do 17% tj oko 250 dinara u proseku svakom korisniku. 

Zbog 250 RSD mesečno tj. 3.000 RSD godišnje niko ne želi da tuži operatere. 

U Srbiji ima oko 9.477.000 aktivnih SIM kartica (korisnika). Množenjem broja korisnika se lako dođe do zaključka da mobilni operateri mesečno naplate oko  2.369.250.000 RSD za uslugu koju nisu pružili odnosno neverovatnih 28.431.000.000 RSD godišnje. 

Ako se uvede način za ostvarivanje kolektivnih prava (kolektivna tužba), kompanije će rizikovati velike gubitke ako „kraduckaju“. Bez kolektivne tužbe „kraduckanje“ i „sitne“ prevare će se nastaviti.

Po našim proračunima kroz razna „kraduckanja“ građani/ke godišnje izgube oko 45.000 RSD  - jednu prosečnu platu.

Vesti