Na najvećem svetskom sajmu organske proizvodnje Biofah koji je krajem jula održan u Nirnbergu, na nacionalnom štandu koji su organizovale Privredna komora Srbije, Razvojna agencija Srbije i Serbia Organika predstavilo se devet proizvođača iz Srbije, među kojima i „ES Кomerc“ iz Prijepolja sa svojim asortimanom organskih sokova, džemova i testenine. Podatak da je izvoz organskih proizvoda iz Srbije u poslednjih deset godina porastao petnaest puta, upućuje na to da je organska hrana dobra ulaznica na evropsko tržište.
Proizvodnjom i preradom organske hrane ES Кomerc je počeo da se bavi pre nekoliko godina, a sajam u Nirnbergu, na kom je učestvovalo više od 3.000 izlagača i koji je ove godine posetilo oko 50.000 hiljada ljudi, bio je i prvi nastup ove firme na jednom evropskom sajmu u oblasti organske hrane.
"Nastup na sajmu nam je značajan da prikažemo naše proizvode svim potencijalnim kupcima iz Evrope i sveta, da dobijemo povratne informacije u vezi sa kvalitetom, ali i izgledom ambalaže i prosto vidimo koliko smo mi spremni za evropsko tržište sa našim proizvodima. I povratne informacije su odlične. Mnogo kupaca je posetilo nacionalni štand Srbije, degustiralo naše proizvode i oduševljeni su. Mi smo svesni kvaliteta naših proizvoda i to nam je bila vodilja da krenemo u proizvodnju organske hrane i plasman proizvoda u Srbiji, prostoru bivše Jugoslavije i sveta" – sumira utiske sa sajma izvršni direktor „ES Кomerca“ Dženan Jusović.
Кvalitet organskih proizvoda ovog kraja, iako presudan, nije dovoljan za izlazak na zahtevno evropsko tržište.
"Neophodno je imati implementirane standarde kvaliteta i bezbednosti hrane u proizvodnim pogonima, uredno voditi dokumentaciju, suštinski primeniti sve ono što su zakonitosti u vezi sa tim tipom proizvodnje. Neophodno je i da ste u trendu po pitanju ambalaže. Nekada napravite odličan proizvod, recimo džem, ali ako je on veće zapremine nego što je trend na tržištu, apsolutno ne možete biti konkurentni sa cenom u odnosu na druge proizvođače i nisu vam mnogo velike šanse. Stalno morate biti u toku, imati prave informacije i prilagođavati se" – smatra Jusović.
Pored ispunjavanja visokih standarda u svakom segmentu proizvodnje i transporta, međunarodnom tržištu mora se ponuditi nešto novo, a to je, kako kaže Jusović, autentičan proizvod karakterističan za naše podneblje.
"Svi koji dođu na sajam ne trude se da pronađu proizvod koji mogu da nađu u svakom kraju sveta. Oni hoće da dodirnu nešto autentično, da dožive nešto što je specifično za to podneblje. Srbija je prepoznata kao značajan proizvođač voća, a nama to pomaže, ali se borimo sa finalnim proizvodima, jer se uglavnom izvoze sirovine, pa je negde teže doći do uspeha na kraju" – zaključuje Dženan Jusović.
Pored organskih proizvoda od voća, veliku pažnju posetilaca sajma su privukle i organske testenine od spelte i heljde, pa u ovoj firmi veruju da će se, nakon ostvarenih kontakata i pregovora, pozitivni efekti sajma odraziti i na prodaju na evropskom tržištu.
Video pogledajte ovde.